Stedentrip Riga / Jurmala Letland

Dag 1 01-mei-2011

Wat vroeg!

Het is 02:30 en de wekker gaat af, snel eruit en met de koffers de auto in. Om 03:00 vertrokken, om na 2 lange uren aan te komen bij Brussels south Chaleroi airport. Naast de turminal zagen we het vliegtuig van de Ryanair al staan. Dus snel door de controle en duane voordat we om 06:50 de lucht in gingen. Na 2 uur en 15 minuten vliegen waren we er dan Riga! Snel de koffers uit het bagage rek (let wel: Maximaal 10 kg dus handbagage, als je te grote koffers hebt moet je bijbetalen en daar weet ryanair wel raad mee

Wink
). Buiten stonden al verschillende taxi'ste wachten, wij namen de baltic taxi en na 15 minuten kwamen we dan aan in het centrum van Riga

Vlak voor de deur van het Dome Pearl hostel stapten we uit. Het is een prachtig hostel, bij de ingang moet je een code in toetsen (die je later op een briefje krijgt, slim om in je mobiel te zetten.) en dan moet je een paar trappen op om aan te komen bij de receptie (24 uur) heel aardige mensen, ze wezen ons naar onze kamer. Een mooie kamer met shared bathroom, dus de badkamer lag om de hoek in de gang mooi schoon. Onze kamer heeft prachtig uitzicht over het dom plein want daar ligt het hostel aan. Vlak voor het hostel is een terras met lekkere hamburgers en 2 panden naast het hostel is een bakker met lekker brood, als het brood in folie zit betekend dat het brood al 1 dag oud is maar nog goed te eten. Iets verder op de straat naar links zijn wat souvenir winkels met vooral veel keramiek.

Wat vooral opvalt is dat de stad zo schoon is. We liepen naar het ''house of the blackheads aan het raadhuisplein ( Het grote rode gebouw, wat je waarschijnlijk als eerste plaatje vind als je Riga in toetst) nu is daar het vvv kantoor, waar ook een brievenbus is. Daarna liepen we naar de Sint Petrus kerk (waar vanuit je tegen een kleine vergoeding prachtig uitzicht hebt over de stad),

waar vlak voor een plein is waar alemaal kraampjes zijn met Matroesjka's en vooral veel amber(Amber, ook wel barnsteen genoemd is naastde mooie diepbruine kleur die in het zonlicht mooi schitterd een bekend souvenir voor plaatsen rond de baltische zee. Ongeveer 90% van al het barnsteen wordt gewonnen in Kalingrad de eclave van Rusland. Barnsteen is hars wat in de ijstijd bevroren is en onderanderen nu uit de zee wordt gehaald.) maar er wordt ook veel plastic barnsteen verkocht, je kunt zit controleren door het aan te steken en zo kun je het ruiken of het naar plastic ruikt of niet en echt barnsteen brand als een kaars. Je kunt ook een naald warm maken enin het amber steken om het te controleren.

Vanaf daar zijn we via het Livu plein waar veel restaurants zitten en een Newyorker naar het vrijheids monument gelopen wat het park in 2e deelt. Het is een prachtig park mooi groen en schoon. Als je verder link het park in loopt zie je bruggen met heel veel sloten eraan, in de sloten staan de namen van een liefdescoppel gegraveerd.

We zijn vanaf het Vrijheidsmonument naar boven gelopen aan de rechter hoek van het huizen blok wat het bovenste park van het onderste park snijd zit een postkantoor. In Letland hebben ze prachtige postzegels, naast het postkantoor zit een muntenwinkel met prachtige munten voor een hele goedkope prijs.

We zijn naar boven gelopen naar de kathedraal die midden in het park staat. In de zon is het een aanrader om naar toe te gaan want dan glinstert het goudkleurige koepeldat tegen de blauwe lucht. Ook van binne is de kathedraal prachtig. We zijn naar de Elizabetes iela gelopen dus het park door en de eerste straat links. Daar staan prachtige jugendstiel huizen (zie foto's) en vanaf daar terug naar het hostel.

Lekker gegeten aan het Livu plein en optijd naar bed.

Weer: 10/11 graden met zon maar ook wat wind die koud kan aanvoelen.

Dag 2 02-mei-2011

Vandaag zijn we om 10:30 de stad weer ingegaan, we zijn via Pils iela naar boven gegaan. Daar zijn in het eerste steegje de huizen van de drie gebroeders, je zou er bijna voorbij lopen. Daarna zijn we via verschillende steegjes naar de zweedse poort gegaan, daar kwamen vroeger de zweedse troepen binnen en de legende gaat dat er een vrouw levend in is gemedseld omdat ze ongehoorzaam was.

We zijn door de zweedse poort rechts gegaan naar: Torna iela, een leuke straat met rechts allemaal boetiekjes waar je met een trap naar binnen gaat. Ze verkopen daar voor het grootste gedeelte Matroesjka's. Aan het einde van de straat staat een grote toren dat is tegenwoordig het oorlogs museum. (powder tower)

Als je dan naar beneden loopt kom je in het duurdere gedeelte van Riga waar veel dure winkels zitten. We zijn naar het Livu plein gelopen waar ook het ''katshuis'' aan licht een geel gebouw met op de top van het torrentje een kat, je zou hem bijna over het hoofd zien. (Het verhaal gaat det een letse zakenman zich niet mocht aansluiten bij een Gilde, omdat hij geen Duister was. Hij heeft eerst de kat op het zak met de achterkant gericht naar het huis van de Gilde.

Dat bracht ongeluk en hij werd daardoor toch toegelaten en heeft daarna de kat boven op de toren omgedraaid.) Daarbij staat aan de linker kant staat een klein mooi wit kasteeltje, die behoort aan een klein Gilde.

Op het plein staan verschillende kraampjes met vooral souvenirs en sieraden. Als je dan richting het Vrijheidsmonument loopt dat het park door midden snijd is er links een mac donalds, rechts daarvan aan de Valnu iela staan veel kraampjes met souvenirs (vooral amber of (barnsteen)). Aan die weg aan de linkerkant zit Globuss met heel veel boeken.

Daarna zijn we naar de centrale markt gegaan, bijna niet te missen want in de 2e wereld oorlog waren het grote seppelin hallen. Tegenwoordig is het een gigantische markt, met in elke hal iets, zoals een hal met groente, vlees en de andere met verschillende producten van honing tot pruiken en ja eigenlijk alles.

En als je dat nog niet genoeg vind zijn er buiten nog veel meer kraampjes met van alles, voor een zacht prijsje. In de hectiek daar raad ik je aan om op je spullen te letten al hebben wij daar geen problemen ervaren. We hebben daarna nog een lekkere apfelstrudel gegeten 2 panden naast ons hostel (Dome Pearl hostel, echt aan te raden voor maar 9 euro er nacht. Met een prachtig uitzicht over het dom plein). En daarna lekker nar bed.

Overigens, Fairy Taile is de grootste winkel voor matroesjkas in Riga (13 skunu iela) vlak bij het hostel.

Vandaag grijs met 4/5 graden en veel wind.

Dag 3 03-mei-2011

Vandaag zijn we vroeg, in de regen richting het station gelopen. Het station ligt in de buurt van de grote markthallen, maar goed met de voet te doen.In het station zijn verschillende winkels en een postkantoor. We hebben kaartjes gekocht en na een reis van 20 a 30 minuten.

Bij aankomst zie je dat de stad Majori zijn hoogte punt beleefde in de Sovjet tijd waar veel rijke Russen daar vakantie kwamen vieren. Maar het heeft toch zijn charme, toen wij er waren was er helaas niks te beleven want het was immers buiten het toeristen seisoen. Eenmaal in Majori aangekomen was het een heel gezoek naar de vvv.

Dus die lange straat te voet heen en weer en nog 1 keer heen en weer voordat wij het vonden. Bij de vvv die in een winkel is, in het midden van de straat aan de rechter kant kregen we informatie. We hebben fietsen gehuurt aan de Juras iela 24, Majori. Dus met de koffer op de fiets naar het eerste hostel wat we in Nederland al bekeken hadden.

Eenmaal daar aangekomen na een heel gezoek maar wel snel, was het niks (Riga international beach hostel echt een afrader lelijk oud en vies). Naast dat hostel was een prachtig gebouw, Dzintaru prospekts 54/54. (zie foto). Gebouwd in 1883, en het is in 2008 totaal gerenoveerd.

Dus maar weer terug naar de vvv, en we vonden een B&B vlak bij het station. Het centrum was zoals ik al zij vooral vergaande glorie met verschillende winkels. Er zijn 2 antiek winkels 1 in het midden en 1 aan het eind. Het is verstandig om af te dingen, voorbeeld: Bij de antiekwinkel op het eind kosste een sovjet insigne 5 euro. Bij de antiek winkel in het midden koste deze 2 euro 50.

De kust van Jurmala is ongeveer 33 km lang met een mooi schoon zand strand, dus vanuit Majori zijn we richting het noorden gefietst. We zijn gestopt in Bulduri, waar we veel grote huizen zagen en dure hotels. In Bulduri is een winkel centrum met een supermarkt, een postkantoor een een groot aquapark (Viestura iela 24, Lielupe).

Vanaf daar zijn we terug richting Majori gefietst het was toen ongeveer 6 uur. We kwamen langs een prachtig park, het Dzintari Forest park. Het park is begin 2010 totaal hernieuwd en echt prachtig. Heel schoon met een groot skate circuit en met heel veel recriatie mogenlijkheden. Midden in het park staat een 33,5m hoge toren met 12 balkons. Je kunt via de trap naar boven lopen en vanaf daar heb je een practig uitzicht wat reikt tot Riga, daar zie je zelfs de tv toren op een slechte dag.

Vanaf daar zijn we via het strand terug gefietst en we hadden en we zagen en zeer indrukwekkende en mooie on ondergang. Het was inmiddels 9 uur, dus maar snel een restaurant opgezocht. We waren de eerste en waarschijnlijk de laatste gasten en hebben daar lekker gegeten.

Weer: 10 graden, koud en grijs.

Dag 4 04-mei-2011

Het is inmiddels ochtend, dus weer het stadje in en we hebben er lekker gegeten bij de lokale bakker.

Daarna zijn we richting Dubulti gegaan, er was niks te beleven. Dus we wilden omkeren totdat we een prachtig felblauw kerkje zagen (St. Vladimir in Dubulti gebouwd in 1896).

Je ziet door heel Majori en Jurmala verschillende oude huizen sommigen gerenoveerd en de andere niet. Aan het strand staan ook veel strand villa's.

Daarna zijn we terug gegaan , nel de spullen gepakt en naar het station gegaan. Daar hebben we kaartjes gekocht en na 15 was de trein er en terug naar Riga.

Terug in Riga weer terug naar het Dome Pearl hostel, daar de koffers gestald en weer de stad in. We zijn richting de St. Petrus kerk gelopen, daar hebben we kaartjes gekocht en met de lift naar boven. Vanaf waar wij een prachtig uitzicht hadden over de stad, vooral omdat de kerk midden in de stad staat heb je een prachtig uitzicht over de gehele stad voor zo'n 3 lad dus circa 3 euro 60. Verder hebben we nog een rondje gelopen, gegeten en weer naar bed.

Weer: 9/10 graden eerst koud en daarna soms wat zon maar veel bewolking.

Dag505-mei-2011

We zijn daarna met het vliegtuig naar huis gegaan rond 11 uur, en we hebben een leuke vakantie gehad.

Laughing