Andorra, klein maar fijn vol met natuur.

Andorra

Andorra is een klein land met ongeveer 83.000 inwoners, het ligt in de pyreneeen en wordt ingesloten door Frankrijk in het noorden en Spanje in het zuiden. Andorra heeft een oppervlakte van 468 km², daarmee is het ongeveer 2,1 keer zo groot als de gemeente Amsterdam.

Ons plan was om in de franse Pyreneen te overnachten maar voor ons was het er donker en vooral erg woest, de bomen staan er dicht op elkaar en er is niet veel te doen. Dus na op de kaart gekeken te hebben besloten we om naar Andorra te rijden wat voor ons een onbekend land is.

We rijden de grens over en komen in El Pas de la Casa, stad en bergpas in de provincie Canillo. Op een hoogte van 2408 m, is een van de hoogste punten van de Europese wegen. Het ski gebied van El pas de la Cassa teld ongeveer 31 liften en 100 km aan pistes. De ski seisoen zijn erg lang in Andorra dat komt omdat het laagste punt van Andorra op 840 meter ligt.

Wat je gelijk merkt is het aanbod van vele tank stations in Andorra dat komt omdat er geen belasting op Benzine zit dus is deze goedkoper dan in de omringende landen. We rijden de berg pas af richting Canillo, wat ook opvalt is dat alles heel erg schoon zijn en alle wegen zijn nagenoeg nieuw en beter dan in Nederland.

Eenmaal aangekomen gaan we opzoek naar een camping, na een kaart en een boekje met alle campings gehaald te hebben bij de VVV, kwamen we uit bij camping Santa creu. Die is opgebouwd uit 2 terassen, het is een basic camping met alleen het hoog nodige. In Canillo heb je verschillende restaurantjes en wat winkels. Midden in het centrum staat Palau de gel, een groot sportcentrum waar je kunt zwemmen en zelf karten. In bijna elk dorp of stad vind je een VVV met goede kaarten en informatie boekjes. Overigens als je een kaart van andorra naar Nederland wil sturen kun je dit op 2 manieren doen: of met la poste uit Frankrijk of met Coreeus het post bedrijf uit Spanje.

In Andorra heb je nagenoeg geen kruisingen, ze hebben deze allemaal vervangen door Rotondes wat veel veiliger is. Het is tegen de avond dus we hebben nog wat gegeten en zijn lekker gaan slapen klaar voor de dag van morgen.

Dag2: Na ontbeten te hebben rijden we richting Ransol. We rijden door het kleine dorpje en volgen een lange weg naar boven door een langgerekt dal. Aan het einde van de weg is een parkeerplaats waar we onze auto parkeren. Vanaf door kun je verschillende wandeltochten maken zoals naar de bergmeren.

Ook een tip die ik vond in het informatie boekje is dat je op 2000 meter hoogte kunt duiken. Dit kun je doen in een van de bergmeren van Andorra, kijk voor meer informatie op: http://www.divingandorra.com/.

Maar wij kiezen ervoor om richting de prachtige waterval die volgt uit een stroompje naar boven te lopen. Alle wandel routes zijn goed aangegeven door middel van blauwe en rode vlaggetjes.

Vanaf de route heb je een prachtig uitzicht over het dal, voor ons als gewone toeristen in het goed te doen. Als je eenmaal bovenop bent heb je weer een dal waar wilde paarden lopen, deze vormen echter geen gevaar en zijn leuk voor op de foto.

Vanaf daar kun je nog verder lopen maar we besluiten terug te gaan. Eenmaal bij de auto aangekomen rijden we weer terug richting Canillo. Midden in de weg tussen Canillo en Ransol heb je nog een mooie waterval, daar kun je parkeren en via een trap naar boven lopen vanaf waar je een mooi uitzicht hebt over de waterval.

Ook een tip neem de bergweg tussen Canillo en Ordino je komt langs verschillende stroompjes en je hebt een mooi uitzicht ook beginnen verschillende wandeltochten er boven op de berg, je kunt daar parkeren en beginnen aan je tocht.

We gaan naar Andorra la Vella, Andorra la Vella is de hoofdstad van de dwergstaat Andorra, gelegen in het midden van de Pyreneeën. Het is een kleine stad, maar wel de grootste van het land, met ongeveer 24.000 inwoners. De stad staat bekend om de belastingvrije winkels. Hierdoor komen veel Fransen en Spanjaarden, maar ook toeristen van andere Europese landen naar deze plek, om bijvoorbeeld goedkoop tabak en alcohol te kunnen kopen. Langs de weg tot Andorra heb je heel veel tankstations, van bekende merken tot merken waar je nog nooit van gehoord hebt.

We parkeren de auto en lopen de stad in, er is vooral 1 lange winkelstraat met veel elektronica winkels en alcoholische winkels. Dit komt omdat er geen belasting op zit, dus de wisky en alle dranken zijn ongeveer de helft van de prijs vergleken die in Nederland.

Ook zijn de prijzen van bijvoorbeeld camera's lager van die in Europa. Als je een supermarkt in loopt heb je meestal een lange wand met alleen drank, deze is dan ook gierig in aftrek bij de toeristen die er hun slag slaan. Andorra la Vella is een leuke stad maar je hebt hem zo gezien, het is inmiddels avond we rijden terug naar Canillo we eten daar nog wat en we gaan weer naar bed.

Dag3 We zijn al vroeg op weg naar Naturlandia, Naturlandia is een groot natuur/ sport / pret park.

Je kunt er verschillende activiteiten doen zoals karten en paintballen. Je rijdt richting Sant Julia waar je als je de borden volgt op een lange bergweg komt waar je veel omhoog gaat. De weg eindigt bij het park waar je de auto kunt parkeren in het park heb je de Tobotronc dat is met meer dan 5km de langste rodelbaan ter wereld.

Je overbrugt dan ook een hoogte van 400 meter. Het kost 9 euro voor een volwassen persoon dus boven de 12 jaar. Je begint bij het hoofdgebouw vanaf waar je een heel stuuk naar boven gaat, als je boven bent aangekomen moet je even wachten dit komt omdat je niet vlak achter elkaar aan mag. Vanaf boven heb je een hele lange en leuke afdaling echt waar voor je geld.

Vanaf Naturlandia rijden we naar Ordino een klein plaatsje waar je verschillende winkels hebt. Je hebt daar ook het post museum, je krijgt er een film te zien met de geschiedenis van het post bedrijf in Andorra en je kunt er ook alle uitgegeven postzegels van Andorra bekijken. Je hebt er in de buurt ook nog verschillende prachtige watervallen en stroompjes.

We rijden de rest van de dag nog rond over de vele bergwegen voor mooie foto's, waarna we de volgende dag de grens met Spanje oversteken. Wel wordt je gecontroleerd, je hebt dus kans op een lange wachtrij. Elke auto wordt apart gezet en er wordt een kleine visuele controle uitgevoerd. Kortom Andorra klein maar fijn vol natuur schoon en gastvrij. Ik zeg doen, en knoop er een stedentrip aan Barcelona aan vast. Kijk voor alle informatie op Andorra.ad.