Stedentrip Gdansk / Sopot

Gdansk is de hoofdstad van de provincie Pommeren en een voormalige Hanzestad in Polen. Gda?sk ligt aan de Oostzee met de Motlawa die midden door de stad loopt. De stad heeft 450 000 inwoners en vormt samen met de badplaats Sopot en de havenstad Gdynia de zogenaamde Driestad.

Gdansk is een van de mooiste steden van Polen vooral om haar mooie gebouwen en roemrijke historie. Naar zeggen werd het eerste schot van de 2e wereld oorlog hier gelost en de stad werd compleet verwoest door de Duitsers. Alleen de zware muren van de kerken stonden nog gedeeltelijk overeind, van de historische gevelrijen stond vaak weinig meer dan twee meter nog recht. Daar is overigens niks meer van te zien want de stad is compleet herbouwd en gerenoveerd en ziet er prachtig uit, vooral in de zon.

In de schemering land ons vliegtuig op Gdansk Lech Wal??sa Airport vernoemd naar de oud president van polen. We lopen naar de uitgang van de terminal waar al verschilde taxi's staan te wachten. Vanaf het Vliegveld is het ongeveer 10 km naar het centrum. We nemen de taxi in na ongeveer 15 minuten komen we aan in het centrum. Het is inmiddels 8 uur en we besluiten maar naar bed te gaan in Zappio Hostel , een goedkoop hostel in het centrum.

De volgende dag zijn we al vroeg wakker en besluiten we om maar het centrum in te gaan het is half negen. We lopen vanaf ons hostel naar de kade langs de rivier, natuurlijk was er nog niks te beleven. Aan het einde van de rivier staat het Hilton met daarvoor prachtige oude boten.

We lopen richting het marktplein en komen langs het Krantor of de grote poort kraan dat onderdeel is van het maritiem museum en een van de oudste poortkranen van europa, toegang kost 8 zylote dat is ongeveer 2 euro. We lopen door naar de Mariacka straat, vanuit de poort aan de rechterkant kijk je recht op de kerk waar de straat in uitmond het is nu nog rustig maar later op de dag zal het hier heel levendig zijn met al zijn souvenir kraampjes waar vooral amber wordt verkocht.

Amber ook wel barnsteen genoemd is een van de leukste souvenirs om te kopen, het wordt voornamelijk gemaakt in de Russische enclave Kalingsgrad. Barnsteen is hars dat in de ijstijd bevroren is. Wil je zeker weten dat het echt is? Steek het dan aan met een aansteker, zo zie je of het plastic is of niet vooral aan de manier hoe het brand het zou als een kaars moeten branden en de kenmerkende geur het zou moeten branden als een kaars.

Langs de rivier liggen verschillende boten waar je tegen betaling een tocht over de rivier naar bijvoorbeeld Sopot kan maken. We kijken nog een keer achterom en zien vredig de rivier en de poort liggen.

We lopen naar het marktplein, duidelijk zijn de invloeden uit de oude tijd goed terug te vinden in de architectuur. Er zijn delen van de binnenstad die je doen denken aan bijvoorbeeld Amsterdam. En dat is niet zo raar omdat er veel handel werd gedreven vanuit Gda?sk. Ook met Nederland. De Nederlanders kwamen onder andere graan ophalen. Omdat leeg naar Gda?sk varen geen goed idee was, namen ze goedkope bakstenen mee. Met deze Nederlandse bakstenen is één van de poorten in de hoofdstraat gebouwd. Dit is de zogenaamde Groene Poort.

De groene poort is door een Nederlandse architect ontworpen en als je de poort binnen loop zie je pas hoe mooi de stad eigenlijk is. We lopen het plein op en we zien zelfs een gevel van misschien maar 2 meter breed! Zou dat binnen ook zo zijn?

Er is nog niks te beleven op het plein en na even zoeken zien we een baker an ex supermarkt waar we brood kopen en op het bankje voor de bakker opeten. Naast de bakker is een souvenirs winkel waar we nog wat souvenirs inslaan. We lopen richting de gouden poort.

De Gouden poort is in de middeleeuwen gebouwd is de ingang tot de oude stad, de naam gouden poort komt van de gouden versiering aan de voorkant van de gevel.

Soms lijkt het net of de Polen recht door je heen lopen als je niet uitkijkt en wat nog meer opvalt is dat zelfs als de zon schijnt de Polen nors en gesloten kijken een beetje triest. Maar als toerist moet je daar maar doorheen kijken omdat als je eenmaal met ze praat steeds opener worden.

Achter de gouden poort is een markt waar verschillende kraampjes staan. Vooral levensmiddelen maar ook sieraden en houtsnijwerk wordt er verkocht. Daarbij staat een groot gebouw de gevangenistoren zie foto onder de fontein waar vroeger de ter dood veroordeelden hun lot moesten afwachten nu komt er een amber museum. Omdat het nog zo rustig is besluiten we naar het winkelcentrum te gaan net buiten de oude stad, Galaria Baltycka is de nieuwste aanwinst voor Gda?sk, tenminste als het op winkelen aankomt. Dit enorme winkelcentrum huisvest meer dan 200 winkels waar je alle bekende ketens kunt vinden. Galaria Baltycka is 7 dagen per week open en absoluut een bezoek waard. Je vind er alle bekende Europese modeketens zoals Zara, Mango en H&M, maar ook Poolse winkels en exclusieve boetiekjes. De prijzen liggen ongeveer op hetzelfde niveau als bij ons maar het aanbod is er erg groot. We hebben nog even wat gewinkeld en na ongeveer 2 uur zijn we terug naar het centrum gegaan.

Daar hebben we midden op het centrale plein wat gedronken en lekker gegeten, we hadden zelf niet gedacht dat het zo goedkoop zou zijn omdat het midden in het centrum was maar het tegendeel was waar het was cheap!

Vlak bij het stadshuis stat de Nepnunus fontein, het symbool van Gdansk spuit water en is prachtig in de zon. Het is tevens een verzamelpunt van veel citytours.

Vlak bij aan de linkerkant van het plein is een teddyberen winkel met teddyberen even groot als jezelf. Daarna zijn we naar de plaatselijke vvv gegaan, als je gouden poort binnen komt aan de linker kant. Vanaf de Groene poort zijn we via de promonade dus de kade naar het weer terug naar Ulica Mariacha straat waar intussen veel meer Bedrijvigheid is met veel kraamjes en cafe's.

Daarna hebben we nog lekker in de zon gezeten, en wederom lekker gegeten bij hetzelfde restaurant van vanmiddag. Daarna hebben we ons hostel opgezocht om lekker naar bed te gaan klaar voor de dag van morgen.

Volgende ochtend zijn we na het ontbijt richting het station gelopen dat een prachtige gevel heeft, daar hebben we treinkaartjes gekocht tevens goedkoop.

Het Scheveningen van Polen.

Voor de wereldoorlog was Sopot een hele populaire bestemming in Polen. Van heinde en verre kwamen mensen hier om te relaxen en bij te komen. Dit vanwege de gezonde zeelucht, maar ook vanwege een natuurlijke bron die zich hier bevindt.

Na 20 minuten kwamen we met de trein aan bij het station van Sopot wat gerenoveerd werd,na de afdaling van de trap was links het postkantoor en rechts de VVV. Waar we gelijk naar binnen gingen om te kijken waar een slaapplaats is. Na wat bellen had de mevrouw 2 kamers gereserveerd bij een Guest house. Dus met het adres in de hand er naar toe.

Sopot is een typische kustplaats met een lange weg vanaf het station naar de zee, aan het begin van de winkelstraat staat een luxe hotel waar de rijke Polen hun tijd spenderen.

De lange winkelstraat bestaat vooral uit restaurants en winkels, midden in de straat staat een wat merkwaardig gebouw het Krzywy Domek of ‘crooked house'. Binnen zijn verschillende cafe's en restaurants. We lopen door naar het centrale plein waar veel restaurants zitten met heel opvallend een groot wellness hotel, daarnaast staat de vuurtoren de 32 meter hoge toren ziet er mooi uit.

Dan is er natuurlijk de pier daar slaan we rechts uit om 1.2 kilometer naar het guesthouse waar we door vriendelijke mensen werden ontvangen. In de tuin staan verschillende tuinhuisjes wij noemden ze liefkozend de ikea huisjes.

We hebben de spullen gedropt en zijn terug naar het centrum gegaan.

Na een eind gelopen te hebben over het strand komen we aan in het centrum waar we toch wel toe waren aan wat eten. Dus we hebben een restaurantje opgezocht en chocolade fondue op wat bijna in elk restaurant te krijgen is.

En waarachtig de zon begint te schijnen dus we gingen maar naar de pier.

De pier van Sopot, hij werd geopend in 1827 hij is 511.5 meter lang en is daarmee de langste houtenpier van europa.. Sopot pier bestaat uit 2 delen: de steiger en het gedeelte waar verschillende winkels zijn met antiek en amber.

Er zijn veel banken langs de pier waar je kunt zitten en weet wel je zit op historie. Vanaf de pier heb je mooi uitzicht op het Grand Hotel, dat is gebouwd in 1924-1927 in dit hotel slapen de rijke der rijken met op de parkeerplaats van een Ferrari tot een Skoda.

Bij de pier zijn veel kraampjes met sieraden en amber, vanaf daar hebben we nog rondgelopen door het park naast het Grand hotel in Sopot. In het park ligt ook een groot stadion met tennisbanen, wat opvalt is dat de Polen heel gehecht zijn aan hun auto's. De meeste auto's die wij zien in Sopot zijn dure bmw's en audi's. Er zijn 276 hotels en restaurants in Sopot dus je hebt keuze zat. Het plein van Sopot wordt grondig gerenoveerd aan het plein liggen verschillende hippe restaurants en een bioscoop. We hebben die avond lekker gegeten bij het visrestaurant vlak.

De volgende ochtend worden we vroeg wakker, dus we besluiten maar om over het strand naar het centrum te lopen.

Verschillende kraampjes worden al opgebouw en langzaam komt het leven weer opgang. Aan het plein ligt de bakker waar we ontbijten, aan de muur van de bakker hing een schilderij met Sopot door de jaren heen. Je ziet dat er eigenlijk niet zo veel verandert is, alhoewel vroeger lagen er honderden bootjes op het strand klaar om de ze op te gaan en ook besefte wij ons dat de grote steiger bijna niks is veranderd als ej een foto van deze tijd in zwart wit er naast zou houden zou je bijna geen verschil zien.

Maar aangezien het niet zo druk is en we gisteren al veel gezien hebben besluiten we naar Gdynia te gaan. Dus met de koffers het hele eind weer opnieuw naar het station afleggen dan maar. Eenmaal in de trein waren we zo in Gdynia, wij vonden het een heel contrast met Sopot. Gdynia was voor ons grauw en grijs, net buiten het station als je even loopt heb je een gigantische overdekte markt. Waar je zelfs in de kelder dus onder de begaande grond nog allenmaal inkels hebt van muntenwinkels naar de plaatselijke drogist. Eenmaal de markt uit en aangezien het weer gaan we toch maar terug naar Gdansk, achteraf kwamen we erachter dat we een heel stuk van Gdynia niet gezien hebben en dat het eigenlijk als we even door hadden gelopen toch nog wel mooi was.

Eenmaal op het station van Gdansk loopt iedereen heen en weer en staan de bussen voor al weer te wachten, maar wij nemen de benenwagen naar het zelfde hostel als voorheen.

Daar aangekomen kregen we prachtige gerenoveerde kamers met mooi uitzicht over de stad, wel jammer dat je daar ook heel veel trappen voor op moet.

We lopen via de lange kade weer naar de grote kraanpoort waar tegenover de Soldek ligt, de eerste poolse oceaanstomer van na de 2e wereld oorlog. Me daarachter de grote graanpakhuizen waar nu exposities zijn over de Poolse scheepvaart. Midden in de stad staat trouwens een gigantische kerk de St. Mary's Basilica, dat is de grootste bakstenen kerk van de wereld en vanaf daar heb je prachtig uitzicht over de stad maar dan moet je wel even klimmen.

We lopen de groene poort door en dan zie je meteen het hoofdstadhuis, het werd vanaf 1298 gebouwd en herbergt nu het museum van de geschiedenis van Gdansk. We lopen richting de gouden poort en midden op de Dluga de straat tot de goudenpoort zien we een prachtig gebouw.

Het Uphagenhuis dit is een prachtig voorbeeld van de rijke historie met een paar huizen daarnaast nog een prachtig huis, in Amsterdam zouden deze prachtige huizen zeker ook niet mistaan.

We lopen de goudenpoort door en richting het de grote molen, dat is na de gouden poort rechts en als maar door lopen tot je het rechts ziet. Het ligt aan het Radunakanaal dat werd gebruikt om verschillende molens aan te drijven.

De grote molen werd in 1350 voltooid en het heeft verschillende verdiepingen. Maar wat een verassing we lopen de Molen in en komen terecht in een klein modern winkelcentrum, je ziet nog steeds de oude delen van de molen want die zijn bewaard gebleven en zin goed te zien, nu zitten er winkels als Addidas en een restaurant.

Na daar even wat te hebben gedronken gaat het al schemeren dus besluiten we ons nog even op te frissen en weer de stad in te gaan. En Gdansk is s'avonds ook prachtig. Alles is goed verlicht en we voelen ons veilig. We lopen naar een van de hippe restaurants waar het al aardig druk werd en hebben daar heerlijk gegeten.

We lopen ook nog langs het Artushof dat was de ontmoetingsplaats van de rijke burgers van Gdansk. En het heeft een mooie kachel van 12 meter hoog nu is het een museum.

Na nog een wandeling daar het verlichte centrum gaan we naar bed klaar voor de dag van morgen.

De volgende ochtend staan we op, en wat een prachtig uitzicht zeg uit ons raam! We pakken onze koffers en zijn klaar voor de terug weg naar huis na het einde van een prachtige vakantie.