Sardinie - Cagliari, en zuid Sardinie

Dag 1 23-10-11 Cagliari, Sardinie.

Vandaag zijn we om iets voor elf vertrokken vanuit Brussel Chaleroi airport, richtingg Cagliari. Met de ryanair was het ongeveer 2 uur vliegen, onderweg hadden we prachtig uitzicht over de alpen en later ook corsica. Bij de landing moest de piloot eerst een paar rondjes vliegen omdat de landingsbaan in de richting van Afrika ligt.

Dus je vliegt laag over Sardinië en je hebt een mooi uitzicht over Cagliari, als je land lijkt het net alsof je op het water land want de landingsbaan begint in het meer.

Een maal aangekomen is er naast het vliegveld een grote parkeerplaats met allemaal huurauto's, daarnaast is het gebouw waar alle verhuurders van auto's hun eigen balie hebben. Wij hebben onze auto geboekt bij e autohuur echt een aanrader, de autobeheerder was sicely car. Het koste ons ongeveer 180 euro met autoverzekering voor 5 dagen, wij hebben dit gedaan omdat je na 1 dag Cagliari wel gezien hebt en het openbaar vervoer is slecht in Sardinië, en de wegen langs de kust zijn prachtig en zeer rustig.

Vanaf het vliegveld zijn we richting Cagliari gereden, het B&B dat we geboekt hadden was B&B Alex. Eenmaal daar aangekomen ( een appartement in een groot complex boven het centrum), moesten we ongeveer 30 minuten wachten voordat de eigenaar er was. Zij begeleide ons naar binnen, het was eigenlijk een groot appartement met verschillende kamers en een gemeenschappelijke keuken waar een groot apparaat staat met cola en eten. We hadden 1 kamer met 4 bedden en een douche. Toen we daar de spullen hadden gedropt was het ongeveer 3 uur, we wilde eerst naar Cagliari gaan. Maar we besloten toch maar omdat het lekker weer was de kustweg te nemen en daar naar het strand te gaan. Dus we volgden de kustweg, het eerste gedeelte is nog saai maar als je eenmaal de bebouwing voorbij bent is het prachtig. Na iets meer dan een half uur rijden stopte we, we parkeerde onze auto langs de weg en liepen naar het strand.

De stranden in Sardinië zijn het mooiste in zuiden langs de kustweg, en dit strand was werkelijk prachtig de zee was kalm omdat het een baai was en het water was azuur blauw.

Daarna zijn we nog wezen eten wij Poetto ( het 8km lange stadsstrand van Cagliari, rechts naast Cagliari het is een lang gerekt strand met verschillende restaurants. En het is het breedste strand van Sardinië.) Daarna zijn we terug naar de B&B gegaan en lekker naar bed. Weer: 23 graden zonnig met wat wolken.

Tip: avond eten in Sardinië komt pas opgang rond 9 uur, in Cagliari kun je vroeger eten, maar in de dorpen erbuiten begint het dan ook echt pas om 8uur half 9.

Dag 2 24-10-11 Cagliari - Villasimius - San Vito.

Bij de B&B zat ook ontbijt dus we konden gratis ontbijten aan de overkant van de straat bij de lokale bakker. Vanaf daar zijn we naar Cagliari gereden, je kunt je auto goedkoop parkeren naast het centraal station, het is tevens ook de beste plek want je loopt zo de stad in.

Vlak voor het station ligt Palazzo del Comune ( een plein met boven tussen de wegen in), daar staan veel buitenladers hun goederen te verkopen, ook is daar de vvv maar de beide keren toen wij er waren was deze gesloten.

Cagliari is echt een haven en universiteit stad, aan de voorkant van de stad ligt viale roma dat is een rechte weg waarnaast je allemaal vooral duurdere winkels hebt, er waait ook altijd een windje vanuit zee. Het is vooral een mooie stad, het is wel flink stappen want Cagliari is op heuvels gebouwd dus het loopt schuin naar boven. Het oude gedeelte van de stad, dat het 'Castello' (kasteel) heet, ligt aan de top van een heuvel, met een mooi uitzicht op de golf van cagliari.

Midden in de stad staat een gigantisch fort, bastione di san Remy aan piazza Costituzione daar is ook een klein 1 bij 1 vvv kantoor, Vanaf daar lijd een prachtige trap je naar boven, en boven is een groot plein waar vanaf je een prachtig uitzicht hebt over Cagliari en de kust.

Er staan bankjes en er is een restaurant. Als je nog verder naar boven loopt kom je in het oudste gedeelte van de stad met smalle steegjes wat je vanaf het bastion kunt bereiken. Verder is het een mooie stad met veel winkeltjes, er zijn vooral veel sieraden winkels waar vooral Indiërs de baas zijn. Dus heel veel multi culti en altijd afdingen.

Daarna zijn we met de huurauto naar de kustweg gegaan waar we fenomenaal uitzicht hadden over de zee, je kunt ook op verschillende plekken stoppen om daar naar de zee te lopen. In oktober is het net alsof je het strand voor je alleen hebt. We zijn dan naar Villasimius gereden wat echt een toeristen oord is, maar het was siësta en dan zijn ook echt alle winkels dicht over heel het eiland. Dus dan kun je het beste maar naar de zee gaan. Vanaf Villasimius (een paar km onder Villasimius is een meer waar flamingo´s zitten' We zijn we naar het noorden gereden, daar zijn de kust wegen op zijn mooist en kom je niemand tegen. Bij coördinaten 39°08'18.17 9°33'07.20 zijn we gestopt ) typ deze in bij google earth en je ziet het.

Daar moet je van de weg af op een onverharde weg, je gaat dan onder de weg door en je volgt met de auto de weg naar het strand. daar parkeer je de auto en loop je naar het strand. Het strand kun je vanuit de auto niet zien want het strand verbind het grote eiland met een kleiner eilandje.

Daar zijn we gaan zitten, en het is echt waar het mooiste strand van Sardinië, zomers zal het er veel drukker zijn maar toen wij er waren tegen de middag was er niemand. Je hebt daar verschillende rots partijen en een vlak strand, je kunt geen verschil zijn tussen dit strand en dat van de Malediven echt prachtig. we hebben er verschillende foto´s genomen, maar opeens zij iemand er dobbert daar een walvis! Na even kijken zag je dat het een dode walvis was, na 5 minuten bereikte deze het strand, waar hij in de stroming tegen de rotsen werd geduwd.

Na 10 minuten kwamen de boswachters, en ze waren van plan om het beest morgenvroeg mee te nemen voor onderzoek. Zo hebben nog wat foto´s gemaakt dus zie foto´s en zijn weer verder gegaan.

Het was inmiddels half 6, we zijn naar boven gereden en na verschillende keren gebeld te hebben naar B&B konden we nergens te recht. Dus we hadden gelukkig een boekje bij met alle slaapplaatsen in de buurt en we zijn in San Vito naar een huis gegaan wat een B&B moest zijn. We hebben aangebeld en werden vriendelijk ontvangen, de B&B was iets verder en hij bracht ons erheen. Het bleek een mooi gerestaureerd oud huisje (300 jaar oud) te zijn met een grote oude poort en een patio. Het huisje had een keuken en 2 slaap kamers met beide een badkamer. Het was eigenlijk een mooi oud huisje voor je alleen midden in het stadje, maar dan voor 20 euro per nacht. (zie foto´s)

We hebben nog wat gegeten en zijn naar bed gegaan. Ze hebben daar ook verschillende folders liggen van de omgeving. Naam B&B: B&B Martina, martinabeb@tiscali.it of ga naar http://www.casapili.altervista.org/ Weer: 23 graden zon met wat wolken, s´avonds heerlijk weer om buiten te zitten.

Dag 3 25/10/11 San Vito - Orroli .

De vrouw van de eigenaar kwam om 8 uur vers brood brengen en we hebben lekker ontbeten onder de pergola. We zijn naar boven gereden en zijn naar Jurzu gegaan, typisch dorpje met 1 hoofdstraat. Vanaf daar zijn we naar Ulassai waar je boven aan de heuvel een mooie waterval hebt cascate le corci. Vanaf daar zijn we verder naar boven gereden naar Osini, daar zijn we naar boven gegaan naar Scala di San Giorgio, midden in het dorpje moet je de weg naar boven rijden en even zoeken. Coördinaten 39°49'33.92 9°29'09.52 ( typ in op google earth), een kronkel weg lijd je naar boven waar zoals je op de foto´s van google earth een grote mooie rots ziet.

Heel indrukwekkend, daar staan ook nog verschillende bankjes en je kunt via 2 richtingen met de trap naar boven vanaf waar een mooi uitzicht hebt over de omgeving. Als je wilt kun je nog verder naar boven, dan zie je hele oude prehistorisch bouwerken Nuraghi, waar er ongeveer 7000 van zijn gebouwd.

We zijn weer omgedraaid en de gewone weg opgegaan. We zijn richting Sadali gereden, waar we eerst door Seui reden waar zelfs een heus toeter verbod is.

Het is mooi om daar te rijden want het is herfst dus het is leuk om door de bruine en rode bladeren het dorpje te zien. Uiteindelijk kwamen we in Sadali aan waar midden in het centrum een 8m hoge waterval te zien ,is heel schattig.

Daarnaast zijn er nog wat kleine watervallen. Eenmaal 100 foto´s later kwamen we aan in Lago di flumendose, ziet er leuk uit maar niet echt schokkend.

We zijn door Nurri gereden en kwamen uiteindelijk uit in Orroli, het was al 6 uur. Het is een saai stadje we hebben een B&B opgezocht aan de rand van het stadje en zijn nog wezen eten. Wel leuk is dat je overal oude mannen bij elkaar in groepjes ziet staan. En de vrouwen zijn thuis hard aan het werk haha. Buiten ziet het er trouwens misschien een beetje uitgeleefd uit, maar alle huizen zijn heel schoon in heel Sardinië.

Dag 4 26/10/11 Orroli - Pula

We hebben ontbeten en zijn naar Pula gereden, het leukste stadje tot nu toe. Toeristisch en leuke restaurantjes. Midden in het stadje zit een vvv.

Als je iets naar onderen rijd kom je ook bij de prachtig kust uit. We hebben nog lekker aan het strand gezeten en zijn wezen slapen in Villa Alberta, maar er zijn daar B&B zat dus geen probleem. Weer: 23 graden zonnig en lekker weer.

Dag 5 27-10-11 Pula - Cagliari

We zijn vanuit Pula nog naar Cagliari geweest waar we nog even hebben gewinkeld en zijn daarna met het vliegtuig terug naar huis gegaan.